Прочетен: 1940 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 17.06.2019 22:50
Колелото или велосипедът (на френски: velocipede) днес е популярно превозно средство в цял свят. Името му идва от латинските думи velox – бърз и pedis – крак. В много страни е известно и като бисиклет (на английски: bicycle). Самото колело като съставна част от превозно средство е известно на човечеството още от Древна Месопотамия, но удивителната цивилизация на маите не познавала колелото. За първооткривател на велосипеда в днешния му вид се сочи Леонардо да Винчи. Неговият велосипед приличал на днешния. Задното колело се задвижвало с верижна предавка, която се въртяла с педали. Седалката се намирала върху рамката на задното колело. Предното колело било поставено във вилка и позволявало да се завива. Имало също и кормило. По това време обаче още е нямало техническа възможност за направата му. В 1813 германецът Барон Карл Фридрих Драйс фон Зауерброн (Karl Friedrich Drais von Sauerbronn) създал дървен велосипед, който се задвижвал с оттласкване от земята. Колелото си той нарекъл дрезина. Това бил първия официално регистриран патент за велосипед. Той обаче бил без педали. През 1856 французинът Ерне Мишо (Ernest Michaux) също патентовал изобретението си. Той е смятан за създател на съвременния велосипед. Рамката била метална, имало е педали, седалката била с пружини, а задното колело имало спирачка. През 1868 заедно със своя брат Пиер и в съдружие с Пиер Лалман (Pierre Lallement), който също се сочи като изобретател на велосипеда с педали през 1862 с патент в САЩ от 1866, основали първата в света фабрика за велосипеди. Първите велосипеди били с голямо предно колело и по-малко задно. В края на ХІХ век се появили някои технически нововъведения. Каплите били облечени с гумен маркуч. В 1894 била патентована и пневматичната гума от Джон Дънлоп. Било изобретено свободното движение на колелата, без да е нужно непрекъснато въртене на педалите. В 1899 били конструирани и първите скорости. Майкъл Педерсен създал велосипед с две еднакви колела и лека желязна рамка с тегло 10 kg. През 1889 в Лайпциг била проведена Първата световна изложба на велосипеди. В САЩ, Англия и Франция били регистрирани хиляди нови патенти за изобретения при велосипедите. През ХХ век велосипедите получили невероятно развитие, а колоезденето се e превърнало в спорт за милиони хора. В днешно време се произвеждат милиони велосипеди в хиляди модели, както за ежедневна употреба, така и за спортни състезания. Особено популярни са велосипедите в някои страни като Холандия и Китай. За световна столица на колоездачите смятат Амстердам. Колоезденето е традиционен олимпийски спорт. Развито е както колоезденето на писта, така и на шосе. Прочути състезания са Tour de France, Vuelta a Espana и Giro d’Italia.
България е на четвърто място по производство на велосипеди в Европа, като големите пазари, където се изнасят, са Германия, Франция, Италия и Холандия.
"Най-голямото потребление на велосипеди е във Франция. Там годишно се продават около 3 млн. , в Холандия – 2 млн. 300 хиляди. Подобна е цифрата и в Германия. В България се продават около 80 хиляди броя".
По думите на Кузов произведените в България велосипеди през 2014 година са 950 хил., и въпреки че официалната статистика за 2014 и 2015 година все още не е публикувана, данните ще бъдат "малко по-големи, като за 2016 година може би ще минем 1 милион". "Средната цена на велосипед в Холандия е около 900 евро, в Германия – малко под 600 евро, а в България - 119 евро".
"В момента произвеждаме над 60 модела велосипеди и ги дистрибутираме в над 20 държави. Вече втора година купата на Франция се казва DRAG Bicycle. Таргетираме в средния и високия сегмент и сме официален доставчик и на Европейската федерация по колоездене. Доставяме на над 20 федерации и национални отбори.
В последните 8-10 години имаме над 50 медала от световни шампиони, европейски шампиони, шампиони на азиатските игри. Португалците са световни шампиони с наши велосипеди. Има с какво да се похвали България".