08.01.2017 17:10 - Вавилонските астрономи

След като изследователи са разчели мистериозна глинена таблетка от Древен Вавилон, те излезли със заключение, че тя може да промени историята на човечеството. След внимателно проучване, учените установили, че астрономите на древен Вавилон, са били в състояние да изчислят точните небесни движения на Юпитер с помощта на древна форма на геометрично смятане, което, според масовите учени, е изобретено от европейците. Древновавилонската таблетка е преведена от археолог Matthieu Ossendrijver от Университета Humboldt в Берлин. Science Alert докладва по този въпрос:

Това означава, че тези древни месопотамски астрономи не само са измислили как да се предскаже пътя на Юпитер повече от 1000 години преди първите телескопи, но те са го правили с помощта на математически техники, които ще формират основите на съвременното смятане, които знаем и до днес.

Откритието е невероятно, тъй като таблетката принадлежи към група от стотици други таблетки, които са били открити през ХІХ век, и изследователи по целия свят са работили в продължение на повече от сто години, опитвайки се да ги декодират. Глинените таблетки са датирани на около 200 пр. н. е. Таблетките, които са четири, всъщност са доказателствата, които показват, че древните астрономи са имали знания и способност да изчисляват скоростта и разстоянието на небесни обекти. А специално тази таблетка доказва, че древните вавилонски астрономи са били способни да следят точното местонахождение на Юпитер в небето в определени периоди от време. Те са постигали това чрез измерване на скоростта на планетата като са използвали съвременна форма на геометрично смятане, която позволява да се измери точно скоростта на планетата. Това им дава възможност да изчислят разстоянието. Древновавилонските астрономи са изчислявали площта във вътрешността на трапец, което им позволява да разберат къде точно планетата ще бъде разположена в небето. Това според изследователите, е една и съща връзка между скорост и преместване, което се преподава и днес в уводните класове по смятане в училищата. Интересното, което New Scientist посочва е, че учените в Оксфорд и в Париж през XIV век са имали същото прозрение за скорост и преместване. Те дори го свързват с формата на трапец. Това е начин за смятане, разработен от Нютон и Лайбниц, но изглежда вавилонците са знаели за това много по-рано. Според текста, вавилонците са направили това чрез проследяване на скоростта на Юпитер, като функция на времето и определяне на площта под кривата време – скорост. Това откритие е наистина впечатляващо. Въпреки, че е уникално и новаторско, то също така показва колко малко знаем за древните цивилизации като вавилонци, египтяни, ацтеки и маи, които са били невероятно опитни астрономи, изследователи и строители преди хиляди години.

Следващ постинг