Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2017 13:11 - Китайският шедьовър
Автор: laval Категория: Лични дневници   
Прочетен: 923 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 25.02.2017 13:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Най-прочутата творба на старинното китайско изящно изкуство е една картина, която в цял свят се оценява от изкуствоведите като уникална и безценна. Тя е известна под английското си име Along the River During the Qingming Festival. Заглавието на това живописно платно е преведено на български като “Край реката по време на празника Цинмин” (на мандарин то е: 清明上河圖, pinyin: Qīngmнng Shаnghй Tъ). Празникът или фестивалът Цинмин в Китай в началото на пролетта е ден на почит към мъртвите, подобен на нашата Задушница. Картината е нарисувана върху коприна от Джан Цзъдуан (張擇端, Zhang Zeduan, 1085–1145), който е бил придворният художник на династията Сун (Song). В наши дни няма запазени други негови платна. Нейните размери също са уникални: широка само 24.8 cm, но е дълга цели 528.7 cm. Картината представлява свитък, който се разгръща в хоризонтална посока, без да се поврежда. Специалистите я наричат още “картина на нравите и обичаите”. Това е една невероятна панорама на живота в тогавашната имперска столица Биандзин (Bianjing), днешния Кайфън (Kaifeng) в провинция Хънан (Henan). Гениалният китайски майстор е изобразил с калиграфска точност живота в един голям средновековен китайски град. Художникът постига това благодарение на изключително прецизната структура на творбата си, която той разделил на 3 части: селски пейзаж в покрайнините, градският център с пазара и улиците и оживлението край реката; всичко това във великолепни и богати битови сцени. Зрителят става част от ритъма на градското оживление. Той буквално усеща уличния шум, празничния дух и светската суматоха, вижда суетата на онова далечно време. Мащабната панорама представя множество сюжети: хора, коне, каруци, селяни с добитък, сергии, носачи на стоки, търговци с камили, богаташи на връщане от поклонение, продавачи на чай, гадатели. Най-бляскава и великолепна е сцената покрай реката: тук в логичния център на изображението е сводест мост, който извива снага като дъга над водата, на него са се събрали хора, които жестикулират, оживено разговарят и не откъсват очи от плаващите кораби и лодки. Значението на Биендзин като политически, икономически и културен център на империята при Северната династия Сун се усеща чрез безбройните сцени: някои бързат с тежки кобилици на раменете си, други са подкарали магарета към пазара, амбулантни търговци са разпънали чадъри и продават стоката си направо на улицата, от двете й страни от Изток на Запад се редят чайни, пивници, заложни къщи, работилници, важни административни сгради, домове, зеленчукови складове. В този вълнуващ калейдоскоп на съсловия, професии и пари чувството за ритъм се подчинява на много грижливо подредена живописна архитектура. Човешките създания в тази картина са 814, а освен тях на платното са изобразени и 29 лодки и кораби, над 80 различни животински фигури, 30 сгради, 13 волски коли, 14 паланкина, 17 моста и 180 дървета. Платното отразява живота на всички обществени прослойки: изпълнени с виталност образи на всевъзможните обитатели на града: бедни, богати и властимащи. Всяка сцена е организирана така, че създава усещане за оживление и хаотичност. Това обаче е само на пръв поглед, защото това вавилонско стълпотворение на хора, животни и най-различни предмети си има собствена вътрешна логика, която подчинява и фактически изгражда хармонията, струяща от цялостното настроение на картината. Историята на самата картина е не по-малко интересна: Нейният пръв притежател е Император Сун Хуейдзун, на когото тя е подарена лично от художника. След него всички следващи императори също гледали на творбата като на част от дворцовото богатство и тя постепенно се превърнала в обект на въжделенията на поколения колекционери. Картината четири пъти била крадена от двореца през следващите 800 години, за да бъде продавана на колекционери, а след време отново се завръщала в двореца. Тя толкова била харесана от един император от династия Юан, че той собственоръчно изписал на гърба ѝ своето стихотворение. През вековете картината била толкова популярна, че са били направени няколко десетки нейни репродукции. По времето на династия Мин бил направен обновен вариант на картината, дълъг 670 cm. По времето на династия Цин в ХVІІІ век е бил създаден най-известния вариант на платното с дължина 11 m, изобразяващ над 4000 души, който днес се намира в Музея в Тайпей, Тайван. Картината била любима и на последния китайски император Пу И, който я отнася със себе си в Манджурия. През 1945 картината била отново откупена от китайското правителство. Това национално съкровище на Китай днес се съхранява в колекцията на двореца в Забранения град в Пекин. Тя бива излагана публично само за кратки периоди веднъж на няколко години.

 

Фрагменти от картината

image

image

image

 

Кликнете върху изображението, за да видите в пълен размер:

 

Оригиналът на Джан Цзъдуан

image

 

Репродукцията от ХVІІІ век

image




Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: laval
Категория: История
Прочетен: 4100572
Постинги: 1370
Коментари: 2757
Гласове: 21962