Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.08.2017 22:29 - Esperanto
Автор: laval Категория: Лични дневници   
Прочетен: 622 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 17.08.2017 14:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Като ученик в гимназията се бях запалил по есперанто и изкарах тримесечен курс. Дотогава бях учил само немски в кръжока от І до ІV клас и руски и немски в училище. Някъде по това време бях започнал да уча сам и английски. За три месеца бях научил около 3000 думи и дори можех да говоря и пиша свободно, защото такъв речник е напълно достатъчен за добра комуникация. През следващите години водех кореспонденция на есперанто с хора от няколко страни, които събираха марки като мен. Мисля, че този курс ми беше много полезен, особено при изучаване на романски езици (италиански и френски). Есперанто е първи и най-популярен изкуствен език. Създаден е в 1885 от гениалния полски филолог и полиглот Доктор Людвик Лазар Заменхоф (на полски:  Ludwik Łazarz Zamenhof; на есперанто: Ludoviko Lazaro Zamenhof, 1859 - 1917). Людвик Заменхоф е роден в Бялисток, Полша в семейство на полски евреи. В този град освен поляците живеят още беларуси, евреи, немци и руснаци. Това породило в него идеята за създаването на един общ език, защото различните езици пречели на общуването между хората. 26 юли 1887 може да се смята за рождена дата на езика есперанто, защото тогава Заменхоф издал на руски пособие с правилата на езика, а през същата година и на полски, немски, френски и английски. Към този учебник има огромен интерес в целия свят и особено в Европа. Заменхоф нарича този език първоначално internacia lingvo (международен език). Той започва да се подписва Doktoro Esperanto. Неговият подпис дава и името на езика. Esperanto означава човек, който се надява. През 1905 във Франция се провежда първия конгрес по есперанто, на който Заменхоф получил Ордена на Почетния легион. Българският Есперантски Съюз (La Bulgara Esperantista Asocio) е създаден още в 1907. Езикът есперанто е наистина много лесен и се учи страшно бързо. Има 16 прости граматически правила, които улесняват изучаването му. Азбуката е латиница с 28 букви, някои с диакритични знаци. Чете се, както се пише и се пише, както се говори. Образуването на нови думи е лесно, ако се следват правилата. Няма род. Всички съществителни завършват на O, всички прилагателни на A, всички наречия на E и всички глаголни инфинитиви на I. Глаголите нямат спрежение. В сегашно време окончанието е AS, в минало е IS и в бъдеще е OS. Условното наклонение има окончание US, а повелителното е с окончание U. Множественото число се образува с окончание J при съществителни и прилагателни. Има и винителен падеж, при който окончанието е N. Характерно за езика есперанто е, че за корени на думите са използвани само европейски езици. Около 70% са корени от романските езици (френски, италиански, латински), към 20% от германските (немски, английски) и останалите 10% идват от славянските езици. Аз от доста години вече не съм използвал есперанто за комуникация и съм забравил доста. Макар отдавна да не говоря и пиша, все още мога да разбирам голяма част от текста на есперанто. Не смятам, че съм загубил нещо от това, че съм го изучавал, което намирам за много полезно. Ето защо бих го препоръчал на младите хора, които имат афинитет към чужди езици.

image image image



Гласувай:
3


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: laval
Категория: История
Прочетен: 4099991
Постинги: 1370
Коментари: 2757
Гласове: 21961