Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.10.2020 21:52 - Писменостите
Автор: laval Категория: История   
Прочетен: 3580 Коментари: 14 Гласове:
25


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Преди малко научих от Новините по ТВ Европа, че депутатите били решили 24 май да бъде Ден на българската, а не на славянската писменост. Най-после и родните депутати да свършат нещо свястно. Смятам, че решението е особено важно и отговаря на обективната историческа истина. Наистина какво общо имат славяните с нашата българска писменост и какво участие са взели те в нейното създаване? Същевременно смятам също така обаче, че 24 май трябва да бъде Ден на българските писмености. Защото ние, българите, имаме не 1, не 2, а цели 3 писмености. Това са древнобългарската писменост, неправилно наричана руническа, глаголицата и кирилицата. Вече съм писал за древнобългарската писменост в статията ми Палеобулгарика: 

http://laval.blog.bg/history/2016/11/13/paleobulgarica.1489921

В немалко статии съм писал и за двете азбуки глаголица и кирилица. Мисля, че няма друг народ в света, който да е имал 3 различни писмености през историческото си развитие. Освен това е добре да се знае, че между тези писмености има приемственост. Така например в кирилицата имаме няколко букви с произход от древнобългарската писменост и това са Б, Ж, Ц, Ч, Ъ, Ь, а от стария ни правопис преди 1946 това са погрешно премахнатите от азбуката ни букви Ѣ и Ѫ (Ят или Двойно Е и Голям Юс). А ако разгледаме внимателно старобългарския вариант от 38 букви на кирилицата, ще открием още древнобългарски знаци, като например Ѧ (Малък Юс), който се е четял в старобългарски като носовката Ен, а в новобългарски като Я. И трите ни писмености са изиграли много голяма роля в историческото, духовното и културното ни развитие. Особено е важна ролята на последната азбука кирилицата, чрез която българите са цивилизовали много страни и народи в Източна Европа. Глаголицата също е била разпространена, например в Чехия и Словакия (Великоморавия) и в Хърватско, където е била използвана чак до ХІХ век. Въпреки, че имаме достатъчно основания за национална гордост и самочувствие с тези 3 писмености на българите като народ, то аз смятам, че с последната правописна реформа от 1946 са нанесени непоправими щети на българската писменост с премахване на буквите Ѣ и Ѫ и на краесловните ерове Ъ и Ь. Тя буквално е била осакатена. Освен това то е било национално предателство, тъй като ни е отдалечило безвъзвратно от българите във Вардарска Македония. Това позволило те да бъдат още по-лесно денационализирани и обезбългарени от югославските власти на Тито. И последствията от това антибългарско действие тегнат до днес. Това показва, че политическите намеси в езика и писмеността имат катастрофални последици за народа и културата му.

image

image

image




Гласувай:
25


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. leonleonovpom2 - Поздравления, Лазаре! Най- н...
02.10.2020 00:19
Поздравления, Лазаре!
Най- накрая да излезе нещо свястно наистина, да го сътворят! Защото досега излизаше, че славяните са ни направили азбука, нали сме Българи? Нищо лошо няма в това, напротив, признак на човечност е! Но тази човечност никак не обяснява нашата човечност след това! Те, братските славяни да получат азбука от нас?
Кое е наложило това?Забравили са, че имат ли?
Е, има дървени философи, научно ще обяснят еквирибристиката, но ,кой знае защо ,на такива не вярвам, че даже и не искам да слушам?

Лека нощ!
цитирай
2. shtaparov - Чудесна новина- ако изпълнят това ...
02.10.2020 01:23
Чудесна новина- ако изпълнят това обещание,всички които са гласували ЗА ще ме спечелят!
цитирай
3. mt46 - Много,
02.10.2020 19:52
много се политизира тази тема и се спекулира с нея! Такова чудо, такъв антинаучен подход и през социализма не е имало, поне в областта на филологията! Нима не осъзнавате, че това е крайност, липса на здрав разум, комплексарщина? Тъпа работа!...
цитирай
4. mt46 - +
02.10.2020 19:54
Турих ти плюс, защото имаш право на мнение, а не защото съм съгласен с него...
цитирай
5. laval - Здравей, Иване!
02.10.2020 20:01
Не знам какво изобщо са направили славяните, но нещо от тях не се намират никакви артефакти.
цитирай
6. laval - Здравей, Щапаров!
02.10.2020 20:04
shtaparov написа:
Чудесна новина- ако изпълнят това обещание,всички които са гласували ЗА ще ме спечелят!


Вече са го гласували на първо четене. Дано мине и на второ. Колкото до тези депутати, каквото и да гласуват оттук нататък, не могат да ме спечелят.


цитирай
7. laval - Здравей, Тачков!
02.10.2020 20:06
mt46 написа:
Турих ти плюс, защото имаш право на мнение, а не защото съм съгласен с него...


Благодаря за плюса, но наистина тези трите писмености са си чисто български. Просто традиция.
цитирай
8. laval - Мисля
02.10.2020 20:25
mt46 написа:
много се политизира тази тема и се спекулира с нея! Такова чудо, такъв антинаучен подход и през социализма не е имало, поне в областта на филологията! Нима не осъзнавате, че това е крайност, липса на здрав разум, комплексарщина? Тъпа работа!...


че изобщо не съм краен и винаги се старая да не използвам крайни оценки. Мисля още, че да изразявам мнението си е мое свещено право. Комплекси нямам, защото съм здраво стъпил на земята реалист и Слава Богу, все още със здрав разум.
цитирай
9. shtaparov - много се политизира тази тема и се ...
03.10.2020 02:13
laval написа:
mt46 написа:
много се политизира тази тема и се спекулира с нея! Такова чудо, такъв антинаучен подход и през социализма не е имало, поне в областта на филологията! Нима не осъзнавате, че това е крайност, липса на здрав разум, комплексарщина? Тъпа работа!...


че изобщо не съм краен и винаги се старая да не използвам крайни оценки. Мисля още, че да изразявам мнението си е мое свещено право. Комплекси нямам, защото съм здраво стъпил на земята реалист и Слава Богу, все още със здрав разум.

Поздравления приятелю!
цитирай
10. mt46 - ?
03.10.2020 12:42
laval написа:
mt46 написа:
Турих ти плюс, защото имаш право на мнение, а не защото съм съгласен с него...


Благодаря за плюса, но наистина тези трите писмености са си чисто български. Просто традиция.

1. "Прабългарските руни са древна писменост на прабългарите, използвана до 10 век паралелно с кирилицата. Съдържа около 50 знака и все още не е напълно и задоволително дешифрирана. Проблемът с дешифрирането ѝ е свързан с оскъдния материал, намерен от археолозите, който не е достатъчен за пълното ѝ разчитане."
Какво е написано чрез тази "писменост", че да се гордеем с него?...
2. "Старобългарският език е най-ранният писмено засвидетелстван славянски език.
В старите паметници първоначално е наричан ѩзꙑкъ словѣньскъ – славянски език, а впоследствие ѩзꙑкъ блъгарьскъ – български език. Извън България е известен с наименования като староцърковнославянски, старославянски и др. Църковнославянският език, развил се от старобългарския, и до днес е каноничният език на православните славянски църкви (и в Румъния до към 1865 г.) и се употребява в различни униатски църкви."
Кои създават глаголицата и нима тя е създадена само за българите?...
цитирай
11. mt46 - Фонетични особености на старобългарския език:
03.10.2020 12:49
"Запазване на праславянската система от гласни звукове, включително еровите (ъ, ь) и носовите гласни (ѧ, ѫ).
Почти не са засегнати от нови морфологични аналогии резултатите от третата палатализация: вижд&#1131; < *vidjon при новобълг. (да) видя, нарицати при новобълг. наричам.
Още е в сила законът за отварянето на сричката.
Широк изговор на дългото &#275; (&#1123;).
Особен рефлекс на праславянските съчетания *tj, *dj > шт, жд."
И още нещо. Преди да цивилизоват "много страни и народи в Източна Европа", българите е трябвало да се цивилизоват от гърците, които са били много по-напреднали от нас...
цитирай
12. laval - Древнобългарските
03.10.2020 17:40
знаци са букви, а не руни. Руни имат викингите и тюрките. За мен Уикипедия изобщо не е мерител за знания. С тях са написани десетки каменни надписи, пръснати из целите Балкани (Мурфатлар). Те стоят и на Розетата от Плиска. Това руни ли са или букви? Руните са знаци с много ъгли.
Който е нарекъл старобългарският език църковнославянски, е бил национален нихилист.
Глаголицата е създадена в 865 от Св. Св. Кирил и Методий в манастира Св. Полихрон до планината Олимп, Витиния в Мала Азия. Те произхождат от български царски род.
Българите са имали своя цивилизация много преди да започнат да се заселват на Балканите. Да се казва, че гърците ни били цивилизовали, също граничи с националния нихилизъм. Много от българите вече са били християни преди Покръстването - Кубрат, Аспарух, Тервел и т.н. Борис дълго време е избирал дали покръстването да бъде от Рим или от Константинопол. Дори известно време сме били към Рим.
Моите уважения, Марине, но малко по-високо челото като българин и по-малко Уикипедия.
цитирай
13. bezistena - Поздрави, възкръснал за Истината, Приятелю Лазаре!
04.10.2020 13:56
Поздравявам те и те укорявам добронамерено приятелски, че си се ограничил скромно в рамките на дори официално непризнатите споменати от тебе три Български писмености!
Въобще не се съобразявай с никакви фалшиви официални постулати и исторически шаблони и тотална многовековна цензура на Истината за Българския културно – цивилизационен гений и принос на Българите за цялата човешка цивилизация, като всички писмености на всички езици и народи до една по целия свят са дело на Българските феноменни жреци – култиватори и цивилизатори на всички народи, от които е целият духовен интелектуален творчески прогресивен елит на всички до едно племена – доказателствата са със хиляди автентични документи в нашия блог http://bezistena с 1500 статии.

И още нещо относно един наш досегашен приятел.

mt46:
"Преди да цивилизоват "много страни и народи в Източна Европа", българите е трябвало да се цивилизоват от гърците, които са били много по-напреднали от нас..."

От известно време съм удивен от яростната антиБългарска позиция по различни теми на един иначе кротък блогър, който от много време редовно гласува в подкрепа на нашия блог и статиите ни, които са на 100% патриотично про Български и подплатени с автентични документи за цивилизационното първенство и величие на Българите, и са на другия полюс на неговата демонстративно прокламирана напоследък нихилистична анти – българска про – гръцка и панславянска блогърска публицистична дейност.

Затова, mt46, няма смисъл да си губиш времето с нашата подкрепа и отношение, ние също ще преустановим нашето реципрочно приятелско поведение, като те благославям дано с добро познаеш Българските Богове и трансепохалното пост – сътворенческо цивилизационно величие на феноменните ни Предци, иначе другият път не пожелаваме на никого, и най – вече на Б/българите от феноменния жречески род Дуло, от които си и ти, видно от поетичната, певческата и музикалната ти дарба !

МАРИН ТАЧКОВ=Кан (Жрец) от Богиня Матара Диана и Ешуа
цитирай
14. laval - Благодаря
04.10.2020 18:01
Благодаря за добрите думи, Безистена!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: laval
Категория: История
Прочетен: 4099620
Постинги: 1370
Коментари: 2757
Гласове: 21960