24.02.2017 22:56 - Небесният диск от Небра

Последна промяна: 25.02.2017 11:53

През 1999 трима иманяри търсели съкровище в гората край Небра на около 160 km от Берлин. Те знаели, че в местността има праисторическо селище. С металните си детектори попаднали на находка, която надхвърлила най-смелите им очаквания. Те изкопали от земята две бронзови саби, две брадви, острие и тайнствен бронзов диск със златни инкрустации. Този диск се оказал истинско съкровище и бързо потънал в контрабандните канали за антики. След 2 години, през 2001 дискът бил открит от швейцарската полиция и предаден за изследване. Артефактът, който бил наречен “Небесният диск от Небра” по името на местността, където бил открит, заинтригувал веднага учените. Той представлявал бронзов диск с диаметър 32 cm, тегло 2 kg и дебелина между 1.5 и 4.5 cm. Отгоре той бил инкрустриран със златни пластинки, които за изумление на учените са представлявали точно астрономическо копие на звездната система Плеяди. Освен звездите на повърхността му били изобразени още Луната като полумесец и Слънцето. Според ЮНЕСКО това е артефакта с най-старото изображение на космически тела в света. За учените не е било тайна, че древните хора са познавали звездите и планетите и са имали основни познания по астрономия. Интересна подробност в случая е факта, че добавените по-късно златни елементи пресъздавали много точно звездното небе, видяно от хълма Мителберг, където е открит диска, както и астрономически явления като есенното слънцестоене. Според изследователите дискът от Небра е от късната бронзова епоха и е на възраст от поне 3600 години, установена косвено чрез другите намерени артефакти. Интересен за научната общност е и факта, че Небесният диск от Небра е открит в Германия, а не на място, известно с развита древна цивилизация. По това време там въобще не е имало толкова високо развита култура. По тази причина някои учени изразяват съмнение в автентичността на артефакта. За повечето обаче той е истински и това е първото изображение на звездното небе в човешката история. Понастоящем дискът се намира в Музея на Праисторията в Хале, недалеч от мястото, където е бил намерен.

Следващ постинг