Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.08.2023 10:50 - Левът
Автор: laval Категория: История   
Прочетен: 2241 Коментари: 22 Гласове:
15

Последна промяна: 12.08.2023 21:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Левът е българската национална валута от 1880. Вече съм писал за първите български банкноти и монети. В годините след Освобождението българският златен лев е конвертируем до Втората световна война. В Народна Република България са извършени две парични реформи през 1951 и 1962. Аз помня левовете и стотинките от 1962, които бяха в обръщение много дълго време. За 1 левче можеха да се купят доста неща, например хляб, кисело и прясно мляко за деня. Но и заплатите на майка и татко бяха по 60 лева. Чак след години те станаха 100, 150 и накрая 200 лева. Самият аз навремето започнах като млад специалист със заплата 150 лева. Левът по това време обаче не беше конвертируем. На черния пазар доларът беше 3 лева, по-късно и 6 лева. В долари бяха цените в Кореком, но не всеки можеше да пазарува там. След това уж дойде демокрацията. По това време се появиха банкноти по 50 и после по 100 лева. През 1996 – 1997 на власт дойдоха комунистите на Жан Виденов, които ни докараха хиперинфлацията. Бяха напечатани левове с номинал 200, 500, 1000, 2000, 5000, 10000 лева и накрая най-голямата банкнота от 50000 лева. Доларът стигна 3300 лв. След протестите насрочиха избори. По времето на служебния премиер Стефан Софиянски беше въведен валутния борд. Левът беше вързан за германската марка при курс 1000:1. После направиха деноминация и от лева бяха махнати 3 нули. Това обаче вече не беше същия лев и го кръстиха Нов български лев (BGN). Курсът беше 1:1 към германската марка и по късно 1.95583 спрямо еврото след въвеждането му. Сега предстои, може би през 2025, да въведем еврото. Вече съм писал за еврото. Подкрепям приемането му. В момента копейките се опитват да ни пробутат референдум за запазването на лева. Кой лев, бе продажници, пазите? Не знаете ли, че левът фалира? Новият български лев не е същия лев. Това са само хартийки, които са заместители на еврото. На практика ще се извърши само една смяна на банкнотите, с които плащаме. Ние отдавна сме свързани с еврото и просто е време да кажем сбогом на лева. България е част от Европа и е съвсем нормално да ползваме общата европейска валута.

image

image




Гласувай:
15


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. rosiela - Лазаре,
12.08.2023 17:40
точно така беше!
цитирай
2. blog13 - цитат:"Аз помня левовете и ...
12.08.2023 21:15
цитат:"Аз помня левовете и стотинките от 1962, които бяха в обръщение много дълго време. За 1 левче можеха да се купят доста неща, например хляб, кисело и прясно мляко."

Некой може да си помисли, че хлябът, киселото и прясното мляко са били по лев. Поради това пояснявам. Чак през осемдесетте срещу едно левче можеха да се купят литър прясно мляко (30 стотинки) + две бурканчета от половин литър кисело (общо 52 стотинки) + един черен хляб от килограм (15 стотинки).

Другите цени по въпроса - килограм хляб добруджа - 26 стотинки. Литър прясно мляко - 30 стотинки.
цитирай
3. blog13 - цитат:"Подкрепям приема...
12.08.2023 21:21
цитат:"Подкрепям приемането му. В момента копейките се опитват да ни пробутат референдум за запазването на лева. Кой лев, бе продажници, пазите? Не знаете ли, че левът фалира? Новият български лев не е същия лев. Това са само хартийки, които са заместители на еврото."

Споко - еврото също фалира. И особено доларът. А причината е проста - те също са хартийки. Заместители на златото. И да ги пазиш - все тая. Историята на фиатните пари е показала, че винаги, когато бъдат наложени, те се обезценяват до нула. Следва закономерната парична реформа. Освен това, комунистите не са измислили фиатните пари. Измислили са ги банкерите.
цитирай
4. laval - По
12.08.2023 21:43
какво съдите, че еврото и доларът са фалирали? Те са признати световни валути.
цитирай
5. leonleonovpom2 - Ами нямат златно покритие!! До ...
13.08.2023 10:29
Ами нямат златно покритие!!
До 1962 година един грам злато беше 21, 60 лева след 1962, дълго време беше 2, 16 стотинки! В България!
Щатите ще фалират, ака Китай Лазаре/ ти Лазар ли си наистина, виждам някои очевадни разлики/, си поиска 16- хиляди милиарда дълг в злато, а не в хартийки, Щатите са фалирали, валутата и. Това са 240 милиарда грама злато или 240 хиляди тона злато, колкото е цялото му налично количество в света!
Затова Китай не си търси дълга, шума не му трябва срещу него!
цитирай
6. blog13 - https://chitanka.info/text/26475/12#textstart
13.08.2023 10:47
laval написа:
По какво съдите, че еврото и доларът са фалирали? Те са признати световни валути.


Ми например ето по това:

laval написа:
Това са само хартийки, които...



... А така също и по фактите. Фактите, ама железните факти, а не пропагандните (това дали властовата идеология била признала себе си и купоните дето печати) са, че винаги, винаги в историята на парите, когато вместо злато и сребро в обръщение са наложени хартиени пари, те се обезценяват до нула. Следва парична реформа. Доларът в момента когато е бил назначен с декрет за световна валута е обявен с обещанието от САЩ в Бретън Уудс, че срещу всеки 35 долара САЩ ще дават една унция злато. Днес унцията е към 2000 долара. Това днешния етап по пътя на долара към пълното му обезценяване. Това са фактите. И други няма.

Същото е и с еврото. Ето ти цитат от швейцарски банкер: "Системите на хартиените пари винаги са губещи
Системата Смитсониън се срути. Европейската валутна система беше изоставена, само за да бъде заменена с тази от Маастрихт през 1999 г. Изобщо едва ли някога ще съществува хартиена система, която да оцелее много дълго."

цитирай
7. laval - Въпреки
13.08.2023 12:26
това не съм забелязал някой да бяга от долара или еврото под предлог, че са фалирали.
цитирай
8. blog13 - Въпреки това не съм забелязал някой ...
13.08.2023 13:55
laval написа:
Въпреки това не съм забелязал някой да бяга от долара или еврото под предлог, че са фалирали.


Ако ти не си забелязал нещо, което съществува, това си е твой проблем. Аз ти казвам фактитте, които са истински факти - доларът се е обезценил отдавна и то в значителна степен. Като същевременно, дори не съм поменал, че потенциалната инфлация е умопомрачителна - това са количествата долари, които се натрупват извън стоковото обращение и които САЩ санкционира, като конфискува, защото ако бъдат изхарчени, доларът ще се срине мигновено. Русия не беше първата, която получи от това, а беше поредната. А пък другите - те разбраха. И бягат от долара, но го правят така, че ти да не разбереш.
цитирай
9. laval - Виж
13.08.2023 18:08
сега. Аз съм икономист. Разбирам от макроикономика много повече от теб. Знам за дълга на САЩ. И какво от това. Те го обслужват. И пак са икономика № 1 в света.
цитирай
10. blog13 - Аз съм икономист. Разбирам от ма...
13.08.2023 18:54
laval написа:
Аз съм икономист. Разбирам от макроикономика много повече от теб. Знам за дълга на САЩ. И какво от това. Те го обслужват. И пак са икономика № 1 в света.


Това че си икономист е чудесно. Би ли ми обяснил в такъв случай, как така един дълг хем се обслужва от длъжника, хем тоя дълг нараства? Според мене, един дълг се обслужва, когато намалява. Ако нараства, това означава, че длъжникът разчита на това, че в дългосрочен план, кредиторите му ще бъдат мъртви. Което със сигурност ще стане, ако имаш ситуация на неограничено във времето взимане на още дългове (като през това време разправяш небивалиците, че обслужваш дълга си).

Тоя дълг ще бъде ли върнат изобщо някога? Особено предвид факта, че вече е толкова голям, че е невъзможно да бъде върнат?
цитирай
11. laval - Нараства
13.08.2023 19:21
затова защото бюджетът на САЩ не е балансиран, а е на дефицит. Никой не е карал насила китайците да купуват американски ценни книжа. Това си е техен проблем.
цитирай
12. blog13 - Нараства затова защото бюджетът на ...
13.08.2023 20:30
laval написа:
Нараства затова защото бюджетът на САЩ не е балансиран, а е на дефицит. Никой не е карал насила китайците да купуват американски ценни книжа. Това си е техен проблем.


Т.е. САЩ няма да върнат дълга. А в такъв случай, защо Китай да продължи да приема доларите, които след това няма да може да изхарчи? Ти осъзнаваш ли (като икономист), че самият ти в момента подписа смъртната присъда над долара?
цитирай
13. leonleonovpom2 - Не ми отговори, Лазар ли си ?За мен ...
14.08.2023 14:34
Не ми отговори, Лазар ли си ?
За мен е ясно, че не си! Знам тематиката ти преди и стила- също Освен, ако си преживял някакъв китарзис, но с обратен знак?
Сега, нас ни фалираха за 10 милиарда дълг, заради мораториума!?
В същото време, твърдиш , че 32 хиляди милиарда дълг е бял кахър? Може да се плаща, може да расте, може и да не се плаща По тълкуванията ти за лева, доларът би трябвало да е жив мъртвец? Не разбирам срама ти от лева, съчетана с гордост от долара длъжник?
Тука има, тука няма?
Но, явно има механизъм на некоректни платци, да се прибират вересиите! Най- простият и ефективен начин е, те като не получават дължимото си ! Ще ми дължат трилиони, аз- милиарди и ще бъда коректен платец? Моля?
Да си приспаднат, което дължа, останалото- на масата ми!
цитирай
14. laval - Да.
14.08.2023 17:35
Лазар съм. Не ме е срам от лева, но сме длъжни да приемем еврото. По договор. Този новият български лев не е стария български лев, който се срина при хиперинфлацията. Той така или иначе е обвързан с еврото. Не съм апологет на долара. Темата ми е за лева. Всеки да си бере гайлето с проблемите си. Не виждам САЩ да се тревожат особено, че доларът им е фалирал. Това не е от днес с дълга. Гледам, че вървят напред. А и китайците не могат да си искат наведнъж плащане на дълга. Както казах, аз съм икономист и съм писал друг път по икономически теми.
цитирай
15. leonleonovpom2 - Добре, обясни, защо нашият лев ф...
14.08.2023 20:05
Добре, обясни, защо нашият лев фалира реално, за нищожен дълг, а доларът, при огромен дълг - не?
Да, нас ни лишиха от икономика, имаме само внос, това е сериозна причина
Но еничарите ни изпълниха задачата си, да сме подобие на колониална, зависима държава!
Както казваше Доналд Туск, при такива приятели врагове не ни трябват!
цитирай
16. laval - Левът
14.08.2023 20:35
фалира, защото при Виденов напечатаха много пари, за да финансират губещите ни държавни предприятия без никакво покритие и той се обезцени. А доларът не фалира, защото е световна валута и много държави извършват разплащанията си само в долари. Ако САЩ не вдигнат тавана на дълга и обявят дефолт, то ще се срути не само американската, но и цялата световна икономика, включително и китайската. Това е.
цитирай
17. blog13 - Това е. Не е това. Нали казваш, че си ...
15.08.2023 08:01
laval написа:
Това е.


Не е това. Нали казваш, че си икономист. Има една формулка, която ясно покзава, че колкото повече пари има в обращение, срещу които се продават всички стоки, толкова повече парите се обезценяват. Ако САЩ вдигнат тавана на дълга, т.е. ако напечатат още повече долари (а те и без друго печатят и са напечатили до сега), количеството долари ще се увеличи още и съответно обезценяването на долара ще продължи. Ако ще целият свят да използва долари и колкото повече ги използва, толкова повече това ще става.

За това обаче, САЩ печатят долари, купуват срещу тези хартийки реални стоки от целия свят. Но след това, ако светът поиска да си купи нещо с получените долари има проблем - ако ги пусне в обращение, те се обезценяват. САЩ също знае, че това е така, и не разрешава да се харчат доларите, които са получени срещу реални стоки.

Ако САЩ не разрешава на притежателите на долари да си харчат доларите, как притежателите на долари "изръшват разплащанията си само в долари"?
цитирай
18. leonleonovpom2 - Е, значи да ги храним, да паразит...
15.08.2023 08:46
Е, значи да ги храним, да паразитират на чужд гръб, защото са полезни с това
Защо станаха губещи държавните предприятия ?С какво беше губещ нефтокомбината, например? С километричната опашка сутрин от тирове от Турция до Италия, от тези страни!?
Защо се продадоха печеливши предприяти Да, разтури се СИВ, срина се пазарът
И ако е така, какво получихме в замяна?
Внос на боб, на леща, чесън и лук, даже- домати?
Ще рече, на всичко
Е, няма как такава държава да е успешна!
И 35 години да не потъва!
Приказката за Голия цар се учеше в Първи клас
Но някои или не са ходили на училище, или са пропуснали часа!
На мен приказки за губещи предприятия преди промяната не минават Защото съм си имал работа с предприятия с огромна печалба, на световно ниво
Къде потъна всичко, това е друг въпрос ! И защо, да се назначат капиталисти, това е пр!ичината!В назначените некадърни капиталисти е причината за провала, ако искаш да я знаеш!

Не ме интересува демагогията в политиката, интересува ме, защо е антидържавна тази политика?
Не, че не знам отговора!

ПП
Аз бях един от малкото, загрижени за тебе, при продължителното ти отсъствие И ти побърза точно на мен да демонстрираш" благодарността," си?
Затова се съмнявам, че си Лазар!?
Бъди жив и здрав!
цитирай
19. laval - Казах
15.08.2023 11:06
каквото имах да казвам и няма да се повтарям. За другото питай комунистите.
цитирай
20. laval - Тук
19.08.2023 10:30
се завихри голяма дискусия под този ми постинг. Аз пиша статия за лева, а пък те ми коментират за долара и еврото. Що не коментират за рублата, че тя е най-вързала?
цитирай
21. shtaparov - Не е нужен нито референдум, ни ко...
25.08.2023 15:36
Не е нужен нито референдум,ни копейкаджийски глупости- еврото може да бъде прието а левът същевременно да бъде запазен,като ЛЕВ стане преводна дума на думата ЕВРО. Така от едната страна на новата ни евровалута ще пише ЕВРО а от другата й страна- ЛЕВ за да се види,че нашето достойнство не е за подценяване и никакви копейки не може да ни се пречкат!
цитирай
22. laval - Левът
25.08.2023 17:29
- не, но доколкото разбрах, стотинките ще бъдат запазени.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: laval
Категория: История
Прочетен: 4150442
Постинги: 1372
Коментари: 2758
Гласове: 22190